به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از کاستی های فضای کسب و کار در ایران، ناآشنایی صاحبان سرمایه و مردم و گاهی مسئولین از واقعیت های اقتصاد است و حل این مشکل کمک شایانی به افزایش رونق و تقویت تولید ملی می کند.
در این راستا اخیرا برنامه تلویزیونی "منهای نفت" با رویکرد بررسی مستند صنایع مختلف، وارد عمل شده و صنعت به صنعت مسائل را موشکافی می کند و قابلیت ها و موانع را معرفی می کند.
برنامه منهای نفت، در واقع برنامه معرفی ظرفیت های اقتصادی ایران است و تلاش می کند نشان دهد در ایران چه ذخایر ارزشمندتری از نفت در حوزه های مختلف وجود دارد.
جامعه مخاطبین برنامه سه گروه هستند؛ گروه اول مسئولین هستند تا از طریق این برنامه با ظرفیت های موجود و اقدامات انجام شده بیشتر آشنا شوند. گروه دوم صنعتگران و کسانی هستند که در اقتصاد ایران فعال اند و برنامه منهای نفت تلاش می کند با معرفی این کسب و کارها به رونق آنها کمک کند. دسته سوم نیز عامه مردم و سرمایه گذاران هستند تا از طریق مستند منهای نفت بتوانند در این بخش سرمایه گذاری کنند و نسبت به چشم انداز آنها آگاهی یابند.
تفاوت برنامه منهای نفت با سایر برنامه های اقتصادی در این است که هر صنعتی را در میدان فعالیت خود بررسی می کند و به سراغ کارآفرین ها می رود، نه آنکه آنها را به استدیو دعوت کند. در حالی که سایر برنامه های اقتصادی در استدیو و با حضور کارشناسان تهیه می شوند.
روند برنامه منهای نفت به این شکل است که معرفی کاملی از این صنعت ارائه می شود و یک صنعت از صفر تا صد بررسی می شود. چند نمونه مختلف از آن صنعت به نمایش در می آید و به بخش های مختلف از تولید تا توزیع پرداخته می شود. همزمان رقبای خارجی آن صنعت، و کشورهای پیشرو و پژوهش های انجام شده و میزان بازدهی صنعت به صورت روشنی ارائه می شود.
به عنوان نمونه، برنامه دو هفته گذشته به معرفی خرما و چرم ایران اختصاص داشت و در هفته های آینده (پنجشنبه 29 آذر 97) به میگو، چای ، اسب ، برنج، خاویار ، ماهی، زالو، گیاهان دارویی و دام و فراورده های لبنی پرداخته خواهد شد.
در تولید برنامه منهای نفت، ترکیبی از برنامه مستند، مستند خارجی، کاراکتر، انیمیشن، موشن گرافی و ترکیبی از تکنیک های دیگر به کار رفته تا محصولی جذاب برای مخاطب تهیه شود.
مستند منهای نفت، برنامه ای تلویزیونی است که پنجشنبه هر هفته ساعت 22:30 از شبکه سوم سیما پخش می شود. سامانه پیامکی 20000339 به عنوان راه ارتباطی مخاطبان با برنامه معرفی شده است.